ATTENTIE: Let op bij registreren dat je je mailadres *goed* invult. Er word namelijk geen controlemail gestuurd aangezien de beheerders de registraties handmatig goedkeuren. Bij voorbaat dank.

Bij inlogproblemen, gaarne moderators/beheerders aanspreken.

muziek maken erve eme

Alle binnengekomen evenementen.
Hier aangeven in welke evenementen je interesse hebt.
Plaats reactie
Teuntje

muziek maken erve eme

Bericht door Teuntje »

Het is al een paar keer gevallen maar ik zou graag willen voorstellen dat de gene die er zin in hebben om eens serieus muziek te gaan maken zodat we ook een nummer weten te spelen. Hierbij gaat uiteraard de discussie ontstaan wat wel en niet zou kunnen historisch gezien maar ik denk persoonlijk dat hierbij smokkelen zou mogen … zolang er geen plug inzit hahahahaha. We weten ook niet hoe de muziek geklonken zou moeten hebben en welke liederen eventueel nog af te lijden zijn. Maar het feit blijft dat we zoveel muziekale mensen hebben en het zonde is om dat te laten liggen. Niets is lekkerder dan samen mooi spelen. Dus ik zou willen vragen wie heeft welk instrument en om dat mee te nemen naar Erve Eme. Marleen heeft een prachtige stem dus laat je horen. Sander is een klankkast op zich .. en misschien kunnen we een leuke lijst maken met diverse liederen. ik heb zelf een grote trom, tamboerijn, bellenband

hramwin
Saxennaam: hramwin

Re: muziek maken erve eme

Bericht door hramwin »

Goed plan. Ik ben wel voorstander van de historisch aanneembare klanken, drum, hoorn, lier en Oudsaksische teksten. Misschien kunnen we een HCOS blok inlassen (historisch correct Oudsaksisch)? Anders zal het toch weer vooral richting laatmiddeleeuws, Keltisch en modern gaan. HCOS zal niet in de vorm zijn van even een liedje doen en dan het volgende maar vooral kijken hoe de teksten goed te verbinden zijn met muzikale klanken. Dus veel proberen en oefenen om het tot een mooi geheel te laten ontwikkelen. Zelf kan ik bijdragen in teksten, stemgeluid en eventueel drum.

charlotte

Bericht door charlotte »

Gaaf idee, ik heb een kleine trommel qua instrument. Degene die mijn grote(dure) drum heeft gemaakt heeft slecht werk geleverd, zelfs na herstel. Een hobbelig vel..

Daan01

Bericht door Daan01 »

Nu ben ik zelf nogal a-muzikaal en heb ik verre van een zangstem, maar er zijn zeker veel Anglosaksische gedichten overgebleven die in vorm zo veel verschillen van het Latijn dat het eigenlijk vaststaat dat dit een oude vorm is die is overgenomen van het vasteland. Nu is het niet 100% zeker, maar als je HCOS wilt benaderen is het denk ik goed deze dichtstijl in de teksten te verwerken. Ik kan over twee weken (na mijn scriptiedeadline en daarmee samenhangende stress) wel even wat op papier zetten over deze dichtstijl, dan hebben we iets om de teksten aan op te hangen (mits we natuurlijk hiermee ook HCOS willen zijn)

hramwin
Saxennaam: hramwin

Bericht door hramwin »

Dat is zeker interessant. Ik weet niet in hoever de Angelsaksische dichtstijl verschilt van de Oudnoorse (denk aan Edda's) die mogelijk nog dichterbij HCOS komt. Daar is redelijk veel over te vinden. Wel heb ik het volgende gevonden:

Uit The Anatomy of Old Norse Poetry, Part 1: Eddic Verse
Researched and Compiled by Joseph Koerner
How Old Norse Poetry Compares to Other Germanic Poetry Traditions
Old English, Old Saxon, and Old High German poetry all belong to the Western branch of the Germanic languages, with the first two representing the North Sea Germanic subgroup and the last one representing the Elbe Germanic subgroup. Unfortunately, we have no specimens of the Eastern branch (predominantly Gothic) poetic tradition, although it is historically attested to have existed.
Like Fornyrðislag, the Western Germanic poems are alliterative, even conforming to the Sievers types.
However, four crucial differences apply.
1) Drops early in the verse may be longer than in Old Norse poetry
2) Anacrusis is common as part of the design of the poem, whereas in Old Norse poetry it usually represents an error in the transcribing process
3) Resolution of lifts other than the first lift is normal
4) Western Germanic tends to be non-stanzaic, and not as easily, neatly, divided into verses.
Het eerste gedicht wat ik maakte, rijmt per ongeluk. Dat was niet de bedoeling maar door het vertalen naar OS waarin o.a. bijvoeglijke naamwoorden vaak op dezelfde manier eindigen, was het niet te vermijden. In de andere gedichten ziet dat er beter uit.

Plaats reactie